Nieuws

Belgen zijn traditioneel bouwers en verbouwers. Een huis kopen is nog maar de eerste stap. Nadien komt het renoveren bewoonbaar maken ervan. Je zou denken dat we hier tonnen ervaring mee hebben en dat dit ondertussen allemaal vlot verloopt. Niks is minder waar, voor de meeste Belgen blijft (ver)bouwen een lang en moeizaam proces.

 

De klassiekers kennen we ondertussen wel: mooie prentjes via Pinterest, handige informatie op Livios en de architecten en bouwmeesters kennen hun weg op hun eigen Architect.be. Allemaal afzonderlijke sites en platformen… één digitale plek waar dit alles verzameld staat, bestond nog niet. De voorbije maanden kwam hier verandering in. Er werden maar liefst 3 overkoepelende woon- en bouwplatformen gelanceerd. We zetten ze hieronder even op een rijtje.

 

Roomin: Pinterest voor (ver)bouwers

 

Roomin is een idee van de blogster Stephanie Duval en Nele Pieters, die vooral thuis is in marketing en economie. Het is een website met allerlei interessante thema’s als je overweegt een huis te kopen: inhoudelijke informatie, inspirationele beelden, tips van interieurarchitecten workshops…

 

Roomin werkt samen met bedrijven zoalsBoss Paint, SieMatic, Desco en Deltalight. Alle teksten en foto's worden gemaakt door een team van tien jonge vrouwen met een oog voor (ver)bouwen) en interieur, die dagelijks nieuwe content publiceren. Het gebruik van Roomin is gratis, je hoeft enkel een profiel aan te maken. In de eerste weken na de lancering registreerden zich vooral jonge mensen die net hun eerste woning aangekocht hebben. Hun budget is beperkt, maar toch willen ze wel investeren om van hun huis een thuis te maken

 

Casasutra: Facebook voor (ver)bouwers

 

In mei startte ook Casasutra op, een initiatief van architect Steve Herzeel: "Wie graag mooi woont, wil ook online in een aangename omgeving rondkijken. Maar die ontbrak nog in België", meent Herzeel. "Als ervaren architect ken ik de sector door en door. Ik weet waar de pijnpunten liggen bij de consumenten én bij de professionals."

 

Casasutra legt de focus op architecturale realisaties en richt zich tot een hoger marktsegment. Professionals zoals (interieur)architecten en woonwinkels kunnen zelf projecten online zetten, die dan in de newfeed van de bezoekers terecht komen.

"Omdat we een hoogwaardig platform willen zijn, moeten professionals een aanvraag indienen om op de site te mogen staan. Mooi beeldmateriaal en een kwalitatieve afwerking zijn onze criteria. We mikken op high-end met mooie materialen, vakmanschap en een persoonlijke uitstraling en we verkiezen maatwerk boven mainstream", legt Herzeel uit.

 

ConstructR : Digitale Batibouw

 

De derde nieuwkomer is ConstructR. Ook hier is de insteek weer verschillend van de vorige 2 platformen. Op ConstructR kunnen architecten gratis hun projecten publiceren. Hiervoor betalen bouwbedrijven, keukenspecialisten en andere firma's uit de bouwsector een jaarlijks abonnement.  

 

ConstructR werd bedacht door Alexandre François, die eerder al een website maakte waar aspirant-bouwers een architect konden vinden op basis van hun postcode. Een huis kopen en renoveren met een architect is ingrijpend. ConstructR ziet zichzelf als mooie aanvulling op louter informatieve websites over bouwen en verbouwen en dus inspiratie aanbieden. Naast realisaties, is er ook aandacht voor materialen. “Eigenlijk willen we een soort digitale Batibouw zijn: een beurs die de klok rond open is", vertelt Thibault Van Dessel, verantwoordelijke voor Vlaanderen. "Onze kracht is dat we niks te verkopen hebben. ContructR functioneert louter als een tussenschakel: de kandidaat-bouwer kan via onze site rechtstreeks contact opnemen met een professional."

 

Immo Nobels heeft een ruim aanbod aan instapklare en te renoveren woningen, waarbij bovenstaande tips van pas kunnen komen. Voor meer info staan onze ervaren makelaars altijd klaar.

Deel op uw favoriete Social Media

Expert in vastgoed

  • erkend makelaar sinds 1993
  • 8000+ vastgoedtransacties
  • groot netwerk in vastgoedsector

Sterk in marketing

  • vernieuwende commerciële acties
  • heel ruim klantenbestand
  • grote naambekendheid    

Klant staat centraal

  • gratis advies op maat
  • 15 professionals tot uw dienst
  • persoonlijke opvolging

Meest recente panden